4x Lesnickým Slavínem 2023 - Bílovická etapa

Vydáno: Sobota 13. Květen 2023

4x Lesnickým Slavínem je akce určená pro všechny, kteří rádi běhají, chodí, jezdí na kole, toulají se a mají chuť poznávat přírodní a jiné krásy okresu Blansko a okolí.

Již proběhlá 1. etapa: Blanenská (16 km), neděle 16. dubna 2023
2. etapa: Bílovická (15,6 km), neděle 21. května 2023

Termín společného startu: Neděle 21. května 2023, 10:00 hod. (společný start není podmínkou)

Místo startu: Bílovice nad Svitavou, pomník S. K. Neumanna před sokolovnou

GPS: GPS: 49.2456553N, 16.6754214E

Délka trasy: 16,7 km

Popis trasy:

Trasa nejjižnější etapy letošního KOBu prochází „Krajem lesů, vod a strání“ S. K. Neumanna a lesy „Příběhů lišky Bystroušky“ R. Těsnohlídka, kde v lese nechybí studánky, pomníky, vyhlídky, ale také zbytky hradu.

Od bílovické sokolovny vyrazíme Palackého údolím k myslivně lišky Bystroušky, po Červené cestě půjdeme kolem studánky Leoše Janáčka, pomníčku B. Polanského až k vodní nádrži (rybníčku). Od ní se podíváme k pravděpodobnému místu nálezu malé Lidušky přáteli R. Těsnohlídka a budeme pokračovat po tzv. „Vyhlídkové cestě“ (žluté TZ) k rozhledně U Lidušky (otevřené 26. října 2021). Cestou se na pár místech otevře výhled na krajinu tzv. „Moravského Švýcarska“. Od rozhledny půjdeme dále po žluté TZ k dřevěnému kříži na památku Ing. Jiřího Lišky, který pracoval na Resslově hájence. Odtud si si „odskočíme“ k památníku 1. vánočního stromu (pro kočárek hůře sjízdná cesta) po zelené TZ, a pak k památníku J. Konšela (běžci mohou zvládnou vylézt na cestu, aby se nemuseli vracet ke kříži). Od kříže dojdeme po cestě pod Resslovou hájenkou k památníku J. Ressla a odbočíme doleva do kopce na hrbolatou lesní cestu vedoucí až k cyklostezce č. 5134.

Po trase cyklostezky půjdeme doprava a pokračujeme ještě kousek rovně po její odbočce doprava, zahneme doleva, přejdeme silnici a dojdeme až na žlutou TZ. Po žluté se vydáme doprava a hned doleva na Hornek-vyhlídka. Po rozhlédnutí se na údolí Říčky se vrátíme a po žluté TZ dojdeme až na rozcestí Kopaniny (konec Červené cesty). Po zelené značce se vydáme zpět pod Resslovu hájenku. Pozor pro cyklisty a kočárky je zelená TZ špatně sjízdná (hodně kamenitá), když odbočí ze zpevněné Červené cesty. Doporučuji cyklistům a kočárkářům dojet po Červené cestě k Resslově hájovně kolem Resslova památníku zahnout doleva ke žluté cestě (kříží se zelené a žluté TZ). Po horní žluté TZ dojdeme ke studánce S. Lolka od ní na spodní žlutou trasu (cestu) do Těsnohlídkova údolí. Těsnohlídkovým údolím dojdeme až k pomníčku R. Těsnohlídka (vlevo od odbočující lesní cestičky). Upozorňuji, že cesta Těsnohlídkovým údolím byla rozjížděna, rozšířena lesní technikou a místy teče potok po cestě. Nedoporučuji tam jezdit kočárkem bez širokých plášťů, na kole je cesta sjízdná (ne silničním), ale počítejte s blátem. Od památníku zahnou běžci a chodci doleva do kopce a po cca 200 m dojdeme na křížení cestiček a půjdeme doprava ke zbytkům Obřanského hradu. Pro cyklisty je cesta(ička) sjízdná jen na terénním kole (horské, krosové či gravel kolo se širšími plášti) a od Obřanského hradu je prudký kopec dolů (modré TZ), nevhodný pro jízdu. Cyklistům doporučuji po zhlédnutí Obřanského hradu (zbytky některých základů) vrácení stejnou cestou do Těs. údolí a jízdu údolím až k rozcestí. Totéž platí pro kočárky na téměř celé cestě od Těsnohlíkova pomníku k Obřanskému hradu a od hradu dolů (nebezpečná jízda). Doporučuji obojím sjet údolím k rozcestí u řeky a jen pešky si vyběhnout k Obřanskému hradu a zpátky.

Z rozcestí Těsnohlídkovo údolí přej(e)deme jedinou lávku pro pěší připevněnou k železničnímu mostu v ČR a pravděpodobně v celé (Střední) Evropě na červenou TZ. Po cca 250 m za mostem projdeme pod tzv. Pyramidou (skála) a po dalších 450 m kolem skále zvané Sfinga. Následovat budou vysoké kovové schody přes skálu, která mají „lyžiny“ pro tlačení kočárků a kol. Pokračujeme po červené TZ podél řeky, pak nad tratí, a na nádraží (žel. stanici) doporučuji projít podchod, ve kterém jsou stylizované portréty umělců spojených s Bílovicemi (R. Těsnohlídek, L. Janáček a S. K. Neumann), něčím významných občanů Bílovic a kostel sv. Cyrila a Metoděje. Podél řeky dojdeme ke startu u sokolovny. Kdo bude parkovat u nádraží, tak už nemusí k sokolovně chodit.

Parkování: Před sokolovnou a pár míst podél začátku ulice (cesty) Palackého, určitě budou volná místa na (levně) placeném P&R parkovišti u železniční stanice.