Řekni drogám Ne! 22. 11. 2019

Vydáno: Středa 4. Prosinec 2019|Škola

Řekni drogám Ne! 22. 11. 2019
Na naší škole pravidelně v listopadu probíhá projektové
vyučování zaměřené na prevenci patologického chování, Řekni drogám Ne!

Veškeré aktivity během vyučování spojuje společné
téma: závislost na zdraví škodlivých látkách, závislost na počítačích,
nadměrné používání mobilu, nedostatek pohybu, špatné stravovací návyky. Naším
cílem je upozornit na různá nebezpečí, vyvolat diskusi ohledně špatných i
dobrých závislostí, které si během života vytváříme a zážitkovou formou
nabídnout dětem vhodné aktivity k vyplnění volného času.

1. – 4. třída
Letos jsme nabídli dětem celkem 18 aktivit (dílniček). Z toho 8 aktivit pro 1. a 2. třídu, 10 aktivit pro 3. a 4. třídu.
Děti se mohly rozhodnout pro 4 aktivity, kterých se budou během vyučování
účastnit. Tak vznikly smíšené skupiny dětí z různých tříd. Každý se během
vyučování pohyboval po škole dle svého rozpisu naplánovaných aktivit. Pátou
vyučovací hodinu využili třídní učitelé ke zpětné reflexi se svou třídou.
Přestože tento způsob výuky je organizačně mnohem náročnější než klasické
vyučování, jsme přesvědčeni o důležitosti a smyslu akcí tohoto typu.
A jaké aktivity jsme letos dětem nabídli?
Čajovnu, výtvarnou a rukodělnou činnost, relaxaci s hudbou a masáže, tanec, posilování, čítárnu, deskové hry, pátrací hru po škole, kouzlení z ovoce a zeleniny,
muzikoterapii, hraní a skládání písniček, hraní scének na téma alkohol, kouření, kolektivní hry, besedu a promítání o alkoholu, vybarvování mandal, antistresové omalovánky, povídání a promítání
o zdravé stravě.

 

5. – 9. třída
Třídní učitelé od pátých tříd si připravili program pro svou třídu tzv. na míru. Na začátku dne bylo zařazeno do každého ročníku motivační video na danou problematiku a poté následoval další program se závěrečnou reflexí. Žáci pátých tříd se v letošním roce zaměřili na problematiku s názvem „Bezpečně v kyberprostoru“. Žáci pátého ročníku mají nový předmět informatika a setkávají se s informačními a komunikačními technologiemi, které s sebou přinášejí bohužel i nové druhy kriminality. Žáci se začínají pohybovat na internetu a různých sociálních sítích. Seznámení s danou problematikou, rozšíření obzorů v dané oblasti, vysvětlení pojmů, jak na sociálních sítích komunikovat, jaké informace uveřejňovat, je jedna z forem, jak předcházet negativním vlivům a dopadům na žáky.

Pro žáky šestých tříd byl připraven dokumentární film „Mých posledních 150 000 cigaret“, kde se vášnivý kuřák, dokumentarista Ivo Bystřičan, pokusí zbavit své závislosti přímo před kamerou. Při svém boji však odhalí leccos o politickém a tržním pozadí tabákového průmyslu.

Žáci sedmých tříd sledovali dokumentární film „Katka“ režisérky Heleny Třeštíkové. Film je unikátním časosběrným dokumentem mapujícím čtrnáct let života narkomanky a jejího zápasu se závislostí. Dokumentární film získal cenu Českého lva.

Žáci osmých tříd zhlédli dokumentární film Jana Papouška Česká Granada. Film je syrový dokument těžící ze čtyřměsíčního pobytu v prostředí české drogové komunity v Granadě. Je to autorské svědectví o životě na ulicích, ve squatech a granadských jeskyních provázené osobními výpověďmi jednotlivých aktérů. Po filmu následovala beseda s naší školní psycholožkou. V rámci společné diskuse probrali žáci negativní emoce a pocity, které v nich dokument zanechal.

Žáci devátých tříd pomáhali v dílničkách na prvním stupni. Po skončení dílniček měli přednášku a besedu s odborníkem na téma Finanční gramotnost.

Na příjemné dopoledne navazovaly aktivity jednotlivých třídních kolektivů. Žáci využívali různé výtvarné techniky a vyráběli si mandaly. Vymýšleli básně, pracovali s emocemi po filmu či sehrávali scénky s různými tématy týkajících se závislostí kolem nás, sami dokončili scénář. Také diskutovali na téma závislosti, zdravého životního stylu či hodnotového žebříčku. Tím se i učili pravidlům komunitního kruhu.

Petra Glosová, metodik prevence